AMANAH belum buat pendirian berhubung RUU 355 - Mohamad Sabu




TASEK GELUGOR, 27 Mei (Bernama) -- Parti Amanah Negara (Amanah) belum membuat pendirian terhadap usul Rang Undang-undang Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) untuk dibentangkan di Parlimen.

Presiden AMANAH Mohamad Sabu berkata pihaknya akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat parti akan datang dan seterusnya menyatakan pendirian berhubung perkara itu.

"Kami akan bincang dalam mesyuarat parti AMANAH akan datang dan daripada situ kami akan ambil pendirian. Kami akan bincang dengan tokoh-tokoh kita khasnya yang mahir tentang keagamaan dan RUU 355 ini," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa di kediamannya di Kampung Guar Petai, di sini hari ini.

Mohamad yang juga Menteri Pertahanan berkata buat masa sekarang perkara yang menjadi keutamaan parti dan parti komponen dalam Pakatan Harapan adalah membanteras rasuah dan penyelewengan.

"Itu yang paling utama, menyelamatkan Malaysia...menyelamatkan rakyat ini paling penting. Ini keutamaan kami," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah hari ini yang menggesa bekas pemimpin PAS yang kini Anggota Parlimen AMANAH untuk menunaikan janji bagi membolehkan RUU 355 dibentangkan di Parlimen.

Mohd Amar berkata sebelum ini pemimpin AMANAH mendakwa perlu membentuk kerajaan terlebih dahulu untuk membolehkan mereka bersuara di Parlimen.

Usul persendirian itu tidak dibahaskan pada sidang Dewan Rakyat pada April lalu walaupun berada dalam aturan mesyuarat bagi mendahulukan urusan kerajaan yang lain selaras dengan Peraturan-Peraturan Mesyuarat 15(1).

-- BERNAMA