Anwar sah tidak akan ambil alih kerusi Parlimen Pandan




PETALING JAYA, 6 Jun (Bernama) -- Datuk Seri Anwar Ibrahim menyangkal spekulasi bahawa beliau akan mengambil alih kerusi Parlimen Pandan yang disandang isterinya, yang juga Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) dan PKR itu berkata buat ketika ini, adalah tidak praktikal untuk beliau berbuat demikian memandangkan Wan Azizah yang baru memegang jawatan kedua tertinggi dalam pentadbiran kerajaan itu perlu berundur diri lebih awal sekiranya bagi memberi laluan kepadanya.

Tambahan, beliau berkata selepas dibebaskan dari penjara baru-baru ini, beliau lebih selesa untuk menjadi sebagai 'backbencher' (penyokong kerajaan).

"Bebas. Saya nak pergi round dulu, saya ada komitmen, mengajar dan kuliah, banyak di beberapa universiti, dalam dan luar negara.

"Malah, saya pun belum ada pengalaman menjadi ahli Parlimen biasa. Sebelum ini, saya pernah memegang beberapa jawatan menteri dan pemimpin pembangkang jadi sekarang saya mahu jadi 'backbencher'," katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat kepada wakil rakyat PKR di sini, hari ini.

Pada majlis itu seramai 48 daripada 50 anggota Parlimen PKR dan 51 daripada 67 Anggota Dewan Undang Negeri (ADUN) PKR hadir.

Ini merupakan pertemuan rasmi pertama Anwar bersama semua wakil rakyat selepas pembebasan beliau dan mendapat perkenan pengampunan penuh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Banyak spekulasi terutama di sosial media yang mendakwa bahawa Dr Wan Azizah akan mengundurkan diri sebagai anggota Parlimen Pandan bagi membolehkan Pilihan Raya Kecil diadakan bagi memberi ruang kepada Anwar untuk bertanding.

Mengulas lanjut, Anwar turut mengesahkan tidak akan bertanding sebagai anggota Parlimen sepanjang tempoh sebelum bermulanya sesi mesyuarat pertama Dewan Rakyat 16 Julai ini.

"Saya ada program ke London dan Turki dan selepas itu saya akan balik, mengeliling ke negeri-negeri yang belum saya kunjungi.

"Selepas selesai program di negara Arab dan Amerika Syarikat (AS), selepas itu kita akan bincang semula yang akan mengambil masa lebih dua bulan, keputusan untuk bertanding di kerusi mana," katanya.

Ditanya mengenai kenyataan bekas pengarang The New Straits Times, Datuk A Kadir Jasin, yang mempertikaikan hak dan keistimewaan Yang di-Pertuan Agong, Anwar berkata adalah tidak wajar untuk seseorang menggunakan hak dan kebebasannya bersuara untuk menyerang institusi Raja-Raja Melayu dengan fakta-fakta yang boleh dipertikaikan.

"Saya tidak menafikan hak seseorang menulis dan berbicara tetapi untuk menyerang dan menghina raja-raja dengan fakta dipertikai dan maksud untuk menimbulkan permasalahan dalam negara kurang wajar," katanya.

Sebelum ini Kadir berkata, purata RM16 juta sebulan dibelanjakan antaranya untuk penginapan, kediaman, barangan peribadi, pesawat, pengangkutan, pakaian Agong, hadiah dan cenderamata, kunjungan luar negara serta gaji kakitangan istana.

-- BERNAMA